Eget ansvar att göra skillnad

  • 16 mars 2015 13:27
  • Publicerat av: Redaktionen

Från universum via Vintergatan och vårt solsystem till jorden, Sverige, Sundsvall och Paviljongvägen. Det är en häftig resa barnen på Sundsvalls Montessoriskola har gjort. Under sitt arbete med rymden fick de verkligen uppleva att det man själv väljer att göra spelar roll. Det kan ha betydelse så långt borta som i Afrika.

En av grunderna inom montessoripedagogiken är att se på sin omvärld ur ett större sammanhang. Genom att jobba med temat rymden och universum har barnen i årskurs 1-3 lärt sig mer om universum, vintergatan, solsystemet, världsdelar, världshav och klimatzoner.

Arbetet har genomsyrats av funderingar och reflektioner kring om det spelar någon roll vad var och en av oss gör för hur det blir för någon annan i ett större perspektiv.

Från det stora till det lilla

Malin Westermark har arbetat på Montessoriskolan sedan skolan öppnade 2003. Hon tycker att montessoripedagogiken främst handlar om att ha ett holistiskt förhållningssätt. Montessoripedagogiken gör att undervisningen följer en viss struktur och hjälper barnen att förstå omvärlden med hjälp av mycket konkret material.

– Det ska vara så lätt som möjligt att förstå sammanhang och se samband. Arbetet med fyra olika teman går som en röd tråd genom läsåret. Rymdtemat avslutade vi med en rymdföreställning för föräldrar, släktingar och bekanta. Ett av målen var att alla 66 barn skulle klara av att stå på scenen och prata i en mikrofon, berättar Malin.

Att kunna påverka

Förutom det målet gav arbetet med rymden mycket mer. Under samma period bröt nämligen ebolaepidemin i Afrika ut. Barnen tittade på kartor och funderade på vilka olika förutsättningar det gav människor att bo på olika ställen i världen. En flicka fick under dessa samtal en god idé.

– När vi hörde om ebola ville vi hjälpa till. Vi ville samla in pengar till ebolaforskning. Jag hade en tom glasskartong som jag slog in i rött presentpapper, berättar Martina Johansson i årskurs 3. Den gjorde jag en spargris av. Vi pantade flaskor och tomburkar hemma och så kom vi på att man kunde få ge pengar när man tittade på vår föreställning, berättar hon vidare.

Pengarna valde eleverna att skänka till ebolaforskning. Totalt blev det drygt fyra tusen kronor.

– Vi tog kontakt med Unicefgruppen här i Sundsvall och två tjejer kom hit och berättade om hur Unicef jobbar. Alla som ville hjälpa till kunde få vara med på en bild som ligger på Unicef Sundsvalls hemsida. Vi fick ett tackbrev som nu sitter i matsalen, berättar Martina stolt.

Viktigt att vuxna lyssnar in

Det är nödvändigt att ha vuxna omkring sig som hjälper till att förklara vad som händer i världen och vad det kan innebära. Det är viktigt att de vuxna också vågar fånga upp det barnen känner är angeläget och gör något av det.

– En flicka har berättat att hennes pappa jobbar för FN i Kosovo och naturligtvis passade vi på att bjuda in även honom till skolan för att berätta hur det är att bygga upp ett land som håller på att skapa en ny egen struktur, säger Malin.

– En av bilderna han visade föreställde några romska barn som ville tvätta bilrutor för att få ihop en slant till mat. Flickans pappa berättade att han var bekymrad för att barnen inte gick i skolan och det snart började bli kallt i Kosovo, fortsätter hon.

Kvarglömda kläder kom till nytta

Barnen var inte sena att komma på sätt att hjälpa. Kvarglömda kläder på skolan packades snabbt och pappan fick med sig hela sex säckar kläder att dela ut till de romska barnen i Kosovo.

– Vi fick bilder på när han delade ut kläder och de blev ett synligt och tydligt bevis på att det spelar roll vad man själv väljer att göra. Mitt val påverkar hur det blir för andra, konstaterar Malin.

Engagemang i egna och andras liv

Helt klart är det ett gäng engagerade barn som vill göra skillnad jag har framför mig. De visar sina så kallade ”finböcker” där de skrivit in vad de tycker de har lärt sig och vad som känts viktigt.

För visst är det som Malin säger:

– Även om vi bor i hela universum och är ganska små så har det betydelse vad vi väljer att göra. Vi kan ju sätta oss ner och göra ingenting eller så kan vi göra någonting. Vi kan ju inte rädda alla men vi kanske kan göra något för någon.

Text: Anna-Karin Åström
Bild: Svanthe Harström

Kategorier:
Entreprenöriellt lärande Grundskola F-3, fritidshem Naturkunskap Språk och kommunikation

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *