Söka fakta på nätet med yngre elever

  • 19 maj 2017 13:50
  • Publicerat av: Maria Granqvist

Jag hade förmånen att få vara med på avslutningen av en kurs i  Att Skriva sig till Läsning (ASL) som Heléne Oskarsson, Net21,  håller i. På dagens schema stod en Edcamp. Heléne kallade det för en knytkonferens. De deltagare som vill skriver själva vad de vill prata om i ett rutnät eller om jag ser något som någon annan skrivit som jag också vill diskutera går jag med i den gruppen.  Här hade Heléne frågat efter förslag innan träffen och det var bra så vi hade något att utgå från.

Jag valde områden där jag både var intresserad av att höra hur pedagogerna resonerade men också kände att jag kanske hade några tips att bidra med.
Den första gruppen diskuterade fakta och faktasökning på nätet för elever i år F-3.

Vi började med att lyfta det som många gånger  är dilemmat med faktasökning och yngre elever. Elever i dessa åldrar har oftast en begränsad läsförmåga och inte heller de strategier som behövs för att skumma en text och avgöra vad som är viktigt. En sökning ger oftast många träffar och stora mängder text och då tappar de lite svagare läsarna sugen och kan helt enkelt inte sortera i de stora textmassor. Dessutom skall de bedöma vilka källor som är trovärdiga och ha ett källkritiskt förhållningssätt till informationen på sidan. Svårt när eleverna går i förskoleklass till år 3!

Jag berättade om en fd. kollega som brukar söka tillsammans med sina elever genom att göra en sökning och visa den via kanonen. Där modellerar hon och visar hon hur hon tänker om det sökresultat hon får. Vilka sökresultat som är annonser, vilken källa är mest trovärdig etc.  Ett enkelt sätt att börja göra eleverna medvetna om vad de bör tänka på och börja vara källkritiska.

En sida som många pedagoger använder sig av var Unga fakta när jag var ute och letade den sidan hittade jag Ewa Tiselius sida Ewas länkar för lågstadiet. Eva är  barn- och skolbibliotekarie och har samlat länkar för att hjälpa elever att lättare hitta bra fakta.Hon tipsar också om Sökis ett nordiskt samarbete av ideélla krafter som lagt ett filter på googles sökresultat som filtrerar bort sidor med pornografi, rasism, våld etc. Jag har bara snabbt kollat igenom sidan och provat söka så jag vet ännu inte hur säker den är. Men den kan vara bra att prova!

Hur vet du det?/UR

När vi pratar faktasökning kommer vi osökt in på detta med källkritik och vill du ha hjälp att jobba med det i ditt klassrum i de yngre åldrarna så har UR ett bra program som heter “Hur vet du det?”  Så här skriver UR om programmet: Hur vet man vilka källor som är pålitliga? Jenny Josefsson  ska starta en vlogg om hundar! Hon ger sig ut i en djungel av information för att leta fakta till sin vlogg. Till sin hjälp har Jenny sin källkritiska och trogna hund Kjell och några barn som kallar sig Källkritikerna. De dyker upp när nöden är som störst med de fem källkritiska superfrågorna. Programmen riktar sig till 6-9-åringar.

Några av lärarna använde sig också av denna sexfältare med frågor från öppet klassrum om att skriva fakta och vad som ska vara med. Där hittade jag också ett arbetssätt med Cirkelmodellen som verkar intressant. Några pratade också om ett läromedel från Gleerups som jag ska beställa och titta närmare på som heter Fånga förmågan. Det finns säkert fler bra läromedel kring detta som du kanske kan tipsa om. Skriv gärna en kommentar i denna blogg i så fall. 

Vi var också några som varit på SETT mässan och lyssnat på Josef Sahlin från Årstaskolan. Hans tips om att istället för att elever ska skriva om faktatexter ur  en bok eller från en faktasida så kan eleverna själva få studera faktatexter och sedan skriva sina egna om fiktiva djur. Istället för att eleven ska skriva om en faktatext som redan finns om rådjuret kan eleverna få hitta på egen fakta om grådjuret istället. Men ändå vara lika noga med att det ser ut som i läroboken eller var man hittar fakta om rådjuret. Använda sig av sexfältaren ovanför och hitta på fakta om djuret. Mycket roligare än att skriva om redan färdig och bra text och du lär dig ändå hur en faktatext ska vara uppbyggd. Kanske mer än om du bara ska skriva av.
Till sist tittade vi också på serietidningen Bamse och det numret som handlar om källkritik. Håll utkik bland våra lådor så dyker det snart upp en källkritik-låda för yngre elever!
Många kloka tankar och bra tips fick vi med oss av denna diskussionsstund på drygt en halvtimme. Sedan gick vi vidare för att diskutera appar att använda på fritids. Det får vi ta i ett annat inlägg. /Maria Granqvist, Mediotek Sundsvall

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *