Källkritik för F-6

  • 28 september 2017 16:52
  • Publicerat av: Maria Granqvist

I dag har vi på Mediotek Sundsvall haft förmånen att få träffa lärare från Sundsvalls skolor och pratat källkritik och Medie- och informationskunnighet (MIK)

Maria Granqvist från oss presenterade olika program och material att använda i klassrummet för elever från förskoleklass till år 6 men pratade också lite om hur du som lärare kan få mer kompetens kring detta och vad det kan vara bra att känna till när du är ute på nätet i dag.

Historiskt sett så har antalet källor vi får vår information från ökat dramatiskt bara sedan 90-talet. När vi som är över 35 år själva gick i skolan litade vi väldigt mycket på vad som stod i böcker, i vår dagstidning, sas på TV etc. Det fanns två TV kanaler (tre så småningom) vi hade två dagstidningar här i Sundsvall och vissa läste kanske också Dagens Nyheter eller så men där stannade det. Vi litade också väldigt mycket på vad vår lärare sa i skolan och Maria berättade att hon i alla fall inte ifrågasatte så mycket av vad som sas eller stod. Vare sig av läraren, i TV eller i tidningen. I dag ser verkligheten helt annorlunda ut där alla människor kan vara publicister och kan sprida sitt budskap. Det ställer mycket större krav på oss som medborgare


Program på medienavet
Ett program för F-3 om källkritik är serien Hur vet du det?  och för 4-6 finns programmet
Är det sant?

För år 4-6 kan också serien Orka plugga och de avsnitt som handlar om källkritik fungera. Här hittar du också en serie om Juridik på nätet från Statens medieråd är juridikproffessor Mårten Schultz på ett enkelt sätt förklarar vad som gäller på nätet.

Söka fakta
Det som kan vara svårt för yngre elever är att det finns så mycket information på nätet och det kan vara svårt att sålla när läsförmågan är begränsad. Här kommer några tips på sidor att använda. Det är också viktigt att visa eleverna hur du gör när du söker och hur du avgör om en källa är trovärdig eller inte. Så googla tillsammans med dina elever och förklara hur du gör? Vilka sidor är annonser? Varför är Nordiska muséet en mer trovärdig källa än Kims blogg? Vem står bakom den här sidan? etc. Vi tittade också på en snutt av ett avsnitt av serien Hur vet du det? och fick med oss de fem superfrågorna. Här hittar du ett radioklipp från programmet Tisdagskollen med Farzad med de fem superfrågrna.

Några sidor som Maria tipsade om:

Ett bra tips är att ta hjälp av Skolbibliotekarien eller ditt lokala bibliotek i arbetet med källkritik! När det gäller metodmaterial och mera länkar finns det mesta samlat på Medienavets sida Källkritik och MIK.

Tills sist pratade Maria om Algoritmer och Filterbubblor och Ekokammare.

Vill du se en förenkling av hur Facebooks algoritmer fungerar kan du titta på Sociala monster klipp om filterbubblan

Google har också sina algoritmer som ger dig ett anpassat sökresultat. Det innebär att om du och jag söker på samma sak innebär det inte att vi får samma resultat. Dessutom får vi riktad reklam utifrån våra sökningar. Det som ställer till det är att vi kanske bara får resultat som stämmer med vad jag tror och hur jag tror världen är. Jag får inte hela bilden utan bara en begränsad del av verkligheten. Detta kan ställa till problem! Vill du lära dig mera om Algoritmer rekommenderar Maria guiden från Internetstiftelsen i Sverige, Algoritmer.

Vill du ta del av nyheter från olika politiska riktningar finns sidan www.ekokammaren.se  där du kan ta del av aktuella nyheter inom olika kretsar och inte bara inom dina egna åsikter och ståndpunkter.

Barn och elever kanske inte alltid är insatta i nyhetsvärlden eller känner att det berör dem. Men detta med filter och hur medier styr var vi tycker och tänker finns ju även i annan information. Som till exempel reklam.Maria visade på lite olika bilder om hur ofta det är att barn och elever får en stereotyp bild utifrån reklam och hur viktigt det är för oss som lärare att göra barn medvetna om det. Är det så att bara flickor kan ha rosa och leka med dockor? Hur påverkar reklamen våra barn och hur gör vi dem medvetna om att reklamen och den bild de ger är för att få oss att köpa mera. I den nya publikationen Marknadsmässig kurragömmalek från Statens medieråd. kan du läsa mera om detta.

Vill du veta om du har koll på Sverige och fakta om svenskarna kan du göra The Guardians test online. Har du lite äldre elever och vill testa dem finns även ett quiz för dem.

Maria tipsade också om Gapminders Dollarstreet där du kan besöka familjer över hela världens hem. 

Du har väl inte missat att du kan boka lektioner om källkritik?

Ta hjälp av bibliotekarierna för att komma igång med arbetet med MIK och källkritik. Sedan måste vi jobba med detta varje dag och i alla ämnen. Men för att komma igång kan de hjälpa till att rulla igång arbetet. Du bokar dem på Pedagog Sundsvalls hemsida.  

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *