SETT- dagarna 2017

  • 5 maj 2017 14:22
  • Publicerat av: Maria Granqvist

Så har vi varit iväg fått lite påfyllning och fortbildning i ett par dagar. Vi har varit på mässan SETT. Det  står för ”Scandinavian Educational Technology Transformation”  som är en stor mässa kring pedagogik .  SETT själva säger att de vill vara en mötesplats för inspiration och praktik. Fokus är nytänkande arbetssätt med grund i pedagogiken ofta med digitala inslag. På SETT får vi möjligheter att se nytt material och nya läromedel, höra andra pedagoger berätta om sitt arbete i klassrummen och möta pedagoger från olika delar av landet att samtala med, men också chansen att prata med lärare från olika skolor i Sundsvalls kommun och fundera över hur vi på bästa sätt driver arbetet framåt på våra skolor.

Jag som skriver detta inlägg heter Maria Granqvist och är Mediepedagog på Mediotek Sundsvall. Här kommer mina reflektioner och det jag tagit till mig från dessa dagar.Några av de föreläsningar som jag var på var även min kollega Heléne Oskarsson på och hon har sammanfattat dessa så bra att jag inte behöver skriva något om det utan läs hennes kloka ord i stället.

Heléne nämner också Peter Blomqvists föreläsning men  jag måste ändå få nämna vad roligt jag tycker det är att årets framtidsmyra i Sundsvall höll en mycket välbesökt och uppskattat föreläsning om att “Prata matte” tillsammans med två av sina elever, eller juveler, som Peter och hans kollega Anette kallar dem. Mest imponerad är jag av dessa två tjejer i nian, Molly och Jennie, som ställde sig på en scen för 300 personer utan att ens vara nervösa och berättade hur de gått från att bara sitta och räkna i boken och tycka att matte var tråkigt till att älska matte och få prata, argumentera och verkligen förstå matematiken. En riktig solskenshistoria! Vill du läsa mera om Peters arbete hittar du det i hans blogg.

Mina funderingar och det jag tar med mig från dessa dagar rör sig som oftast i programmeringens område. Hur gör vi i Sundsvall för att fortbilda och inspirera kring programmering? Den föreläsning inom detta område som jag sett fram emot mest var Linda Manilla från Finland.Tyvärr blev Lindas flyg inställt från Helsingfors så hennes föreläsning blev flyttad till nästa dag när vi redan åkt hem. Linda och Finlands inställning och arbete med programmering inspirerar mig mycket. Vi får väl hålla tummarna att Mittlärande lyckas locka hit Linda till Sundsvall något så att fler får möjlighet att lyssna på henne. För i och med ändringarna i läroplanen så är det bara att inse att programmering kommer att bli en viktig del av skolan likväl som fysik eller kemi. För skolan skall ju förklara den värld vi lever i så vi förstår det vi har omkring oss och vi omger oss av kod i stort sett överallt idag. Så att förstå hur programmering går till och datorer fungerar är ett måste.

En av de föreläsningar som stannat hos mig var Stina Söderqvist föreläsning om Mindset, hjärnan och inlärning. Stina är doktor i kognitiv neurovetenskap vid Persson Clinical Assessment och har forskat inom området. Hon började med frågan ”Hur ser du på intelligens?”

Är det något vi föds med och inte kan förändra eller är det något vi kan träna oss till om vi jobbar hårt?

Om vi tror att intelligens är något vi föds med och att vi bara har begränsade möjligheter att påverka vår intelligens har vi ett statiskt mindset och om vi tror att vi kan arbeta hårt och träna oss till att bli smartare så har vi ett dynamiskt mindset. De flesta är väl lite av båda men forskning visar att med ett dynamiskt mindset kan vi faktiskt påverka och förbättra oss mera.

Mindset handlar mycket om hur vi hanterar motgångar. Om vi har ett dynamiskt mindset och misslyckas så ser vi det bara som att vi behöver träna mera och inte som ett misslyckande som den som har ett statiskt mindset gör. Med ett dynamiskt mindset ser vi vikten av att anstränga sig och att misslyckande är något som är en del av inlärningsprocessen. Därför vågar personer med ett dynamiskt mindset prova mera och anta utmaningar och kommer därför oftast längre. Stina avslutade med en liten uppmaning att när du eller dina elever möter något som ni inte kan lägg till ett ännu på slutet så att meningen blir “Jag/vi kan inte detta… ännu” så bidrar vi till att få ett mer dynamiskt mindset.

Vill du läsa mer om mindset rekommenderar jag boken Carol S. Dweck s bok,  Mindset; du blir vad du tänker.

Jag var också och lyssnade på Katarina Eriksson och Linda Starenhed från Alviksskolan i Luleå. De har fått pris för en egen framtagen metod som de kallar för Storyfication  ett storylinearbete med gameifcation som drivkraft. Det är ett tematiskt arbetssätt som är baserat på att eleverna får olika uppdrag. Dessa uppdrag är ämnesövergripande och väldigt fantasifulla.Det första projektet startades 2014 och heter House of Alvik,  2015 hette projektet  Greenship of Alvik och 2016 Yetis of Alvik  och det senaste News of Alvik. Under “Om”  sidorna på varje projekt finns hela arbetet utförligt dokumenterat. Här finns alla uppdrag, alla kopplingar till läroplanen, planeringar etc. Så läs och inspireras av dessa två mycket kreativa och drivna tjejer!

Tillsammans med  Katrainas klass på Alviksskolan  driver Jimmie Nordberg och hans klass på Lucksta skola här i Sundsvall bloggen Matteunited som är med och tävlar i årets upplaga av webbstjärnan. Jimmie var också med på resan till SETT och har samlat sina tankar här om du vill läsa mera.

Utbudet i mässhallen är stort och du skulle kunna tillbringa två dagar bara där och FU ut mycket av det. Jag valde att fokusera på digitala läromedel och har försökt att hitta material som är mer än bara bok på burk. dvs. inte bara statiskt material som finns digitalt utan material som det finns möjligheter att individanpassa både vad det gäller innehåll och möjligheter att ta till sig materialet. Det vill säga möjligheter att få lyssna på texten, kunna ändra storlek, hastighet, skriva direkt i materialet, ta del av rörlig bild eller många olika bilder etc. etc. Men också möjligheter för lärare att kunna följa elevernas utveckling och se och dela information tillsammans, möjligheter för eleverna att jobba tillsammans etc.  Vissa företag har kommit en bit på väg och andra har lång väg kvar att vandra för att vara där. Jag vill inte framhålla något visst läromedel i dag utan återkommer till det längre fram när jag utvärderat dem lite mera.

Sammanfattningsvis har det varit givande dagar som ger inspiration till fortsatt arbete och tankar kring hur vi kan bidra till att inspirera pedagoger vidare att utveckla sitt arbete ute på skolorna.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *