• Vygotskij och det kollegiala lärandet

    Vygotskij säger att allt lärande är situerat och att det sker i ett socialt sammanhang genom interaktion mellan människor. Det är den grundtesen jag försöker hålla mig till i min undervisning. Det är också det som beskrivs i Bedömning för lärande som ”göra eleverna till lärresurser för varandra”. Men hur går lärarens lärande till? Har […]

    • 5 juni 2017 08:57
  • Stöd vid ansökan om EU-pengar

    EU-samordnarna Hanna Billmayer och Linda Hallgren Har du tankar på att starta ett skolprojekt men tycker att det är jobbigt att skriva ansökan? Då kan du få hjälp av Sundsvalls kommuns EU-kontor. Kommunövergripande stödfunktion EU-kontoret har funnits sedan januari 2015 och är en kommunövergripande stödfunktion för kommunens arbete med EU-projekt. Du kan få hjälp med att hitta […]

    • 20 september 2016 11:07
  • Föräldramässa i Stadshuset den 8 oktober

    Föräldramässa den 8 oktober i Stadshuset

    Den 8 oktober är det dags för en kostnadsfri föräldramässa i Stadshuset mellan kl. 10.00-15.30. Mässan arrangeras av Sundsvalls kommun i samarbete med Bilda, Polisen, NBV och Sisu idrottsutbildarna och riktar sig till er som har barn i  förskoleålder till gymnasiet. Under dagen finns möjlighet att lyssna till föreläsningar av  Ingegerd Gavelin, socionom,  Cajsa Tengblad, hälsocoach, […]

    • 19 september 2016 15:09
  • Södermalms- och S:t Olofsskolan vill förbättra elevers resultat genom rörelse

    På Södermalms skola och S:t Olofsskolan satsar lärare och pedagoger hårt på att göra rörelse till ett naturligt och positivt inslag i elevernas vardag. Sedan augusti 2015 har skolorna fått finansiering för att i två år driva Rörelseprojektet, som satsningen kallas. Genom att ge elever utökad undervisning i Idrott och hälsa, ett stort utbud av […]

    • 24 mars 2016 09:36
  • Kramgo björn lär skolbarnen i Bosvedjan geografi

    När klass 2A på Bosvedjeskolan jobbade med läroboken Diamantjakten fick de idén om att skicka ut en nallebjörn på resa ut i världen. Med en lapp kring halsen med instruktioner om att ta med nallen Ronaldo på ett äventyr någonstans i världen,  började han i höstas sin världsturné. Ett halvår senare har hans resa engagerat […]

    • 1 mars 2016 08:24
  • Betyg och bedömning på Hedbergska

    Barbro Bergman och Gisela Annerstedt är två lärare som arbetar på Sundsvalls Gymnasium, Hedbergska. De fick, tillsammans med sin förstelärarkollega Madelén Bergström i uppdrag av sin skolledning att utforma en kompetensutvecklingsinsats på skolan som skulle handla om bedömning och sambedömning, vilket är ett prioriterat område i kommunen. Gruppen bestämde sig för att bygga på den […]

    • 2 februari 2016 09:58
  • Nätverket Skolor på vetenskaplig grund

    Under cirka två års tid har ett nätverk med skolledare ägnat sig åt kollegialt lärande för att de ska utvecklas i sitt ledarskap och få förståelse för hur den egna skolan kan utvecklas som Skola på vetenskaplig grund. – Vi har ökat insikten om och förståelsen för systematisk kunskapsbildning, vikten av dokumentation och strukturer som […]

    • 2 februari 2016 09:55
  • Anna-Karin Ericsson och Ewa Nässén Carlsson

    Matematiklyftet – en satsning i rätt riktning

    Matematiklyftet är en av de största fortbildningssatsningarna som Skolverket har gjort i matematik och syftar till att utveckla undervisningen och fortbildningskulturen. Matematiklyftet bygger på principerna för kollegialt lärande och innehåller även en utbildningsinsats för rektorer och handledare. Sedan 2014 har drygt 300 lärare deltagit i Matematiklyftet i Sundsvall, utöver dessa har 14 lärare även gått […]

    • 20 januari 2016 08:00
  • Elever sprider medmänsklighet och värme

    Klass 9 D på Hagaskolan har under hösten diskuterat flyktingsituationen i landet. Eleverna ville veta hur de skulle kunna göra skillnad för flyktingarna som bor tillfälligt i flyktingboendet nära skolan, evakueringsplats Katrinelund. Ledstjärnan blev att skapa mer medmänsklighet och värme genom julkort, julklappar sång och musik. – Det här är något av det viktigaste vi […]

    • 11 januari 2016 12:45
  • Tre röster om förskolans kvalitetsindikatorer

    Ett konkret arbetsverktyg som direkt kommit barnen till gagn Förskolans indikatorer är främst ett diskussions- och reflektionsmaterial men används även i det systematiska kvalitetsarbetet. Materialet innehåller en självskattning där varje avdelning tittar på den egna verksamheten i förhållande till fyra nivåer. I korthet kan det beskrivas som läroplanen för förskolan på en mera konkret nivå. […]

    • 27 november 2015 09:49