Bokbygge på Vibacke

  • 30 juni 2017 11:16
  • Publicerat av: Fredrik Wall

Utbyggnaden av Vibackeskolan är i full gång. Sedan i januari har förskoleklasser och treor tillsammans flyttat omgivningen till böckernas värld.

På bilden: Emelia Sjöberg, Ivar Alsén, Albert Östlund och Xeon Samora dokumenterar bygget av sin nya skola.

Traktorer mullrar förbi med fullastade skopor på ett stort avspärrat område. Runt omkring står 60-talsbyggnader och moduler, som under en längre tid har avhjälpt platsbristen för Vibackeskolans cirka 600 elever. 180-miljonerbygget beräknas vara klart 2020. Då kommer 900 skolbarn få plats. I ett av klassrummen sitter barn
indelade i grupper om fyra, fem och lutar sig över Ipads. Varje grupp skapar en egen bok där de själva har tagit bilder, intervjuat och skrivit texterna som nu formges.
– Det är kul att berätta med texten vad som finns, säger Sara Fors som går i trean.

Fördelen med att jobba med läsplattor har varit uppenbar på Vibacke. Förutom text, bild och video på samma ställe har läraren Sigrid Jenzens ettor lärt sig läsa på en termin genom att skriva digitalt (Visol).
– I stället för att forma bokstäver för hand kan vi koncentrera oss på bokstavs- och läsinlärning, säger hon.

Bokprojeketet har gett förskolläraren Elin Svedberg och läraren Sigrid Jenzen bättre insikt i varandras arbeten.

Vågar fråga

I början av dokumentation flög gärna bollar in på byggområdet då barnen ville ha kontakt med arbetarna för att ställa frågor. Numera vågar de mer. Plötsligt flyger barnen upp ur stolarna och springer ut på gården för att ta en bild av en traktor de anser sig ha missat.

– De är duktiga och mycket intresserade av hur tunga och långa maskinerna är, säger Calle Johansson som jobbar som underleverantör till Peab på bygget.

Barnens fotografier får numera rätt fokus och texterna får läsbara typsnitt utan hjälp. Lärarna assisterar på vägen bort ifrån pekboken och runt i skrivandets land. Barnen har också fått möjlighet att intervjua platschefen, en byggarbetare och skolintendenten om byggandet. Där har de bland annat fått veta vad bygget kostar och att byggarbetarna gillar skolmat.

Josefine Åslund, Elma Lindström, Tim Österberg och Wilmer Flodin jobbar tillsammans över åldersgränserna.

En bra förebild

Själva fadderskapet är en kombination av lek och social träning. Meningsskiljaktigheter löses med kompromisser när grupperna träffas en gång i veckan. – I början var förskoleklassens elever nervösa och behövde en del vuxenstöd. Nu är de mer självgående i relationerna och kommunicerar bra tillsammans med sina faddrar, säger Elin Svedberg, förskollärare. Också de äldre barnen får ledarskapsövning i utbyte. Ett ledarskap som prövas när det ibland blir stim och stoj. Cyprian Bergman i trean anser det viktigt att vara en förebild.

– Man måste ha tålamod och vara snäll, säger han.

Nästa år kommer arbetet mellan klasserna att fortsätta och skapa en brygga mellan låg- och mellanstadium. Projektet har också hjälpt lärarna till insikt i varandras arbeten. I slutet av våren blir det boksläpp för nära och kära. Tills dess vaktas böckernas hemligheter noga av elever som tågar från klassrummet, med armarna noggrant omslutna kring sina ”paddor”.

Text: Daniel Arnfjell Foto: Therése Ny

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *