Dansen blir tjejernas frizon

  • 31 juli 2017 15:03
  • Publicerat av: Fredrik Wall

Forskning visar att dansträning kan motverka psykisk ohälsa. Musikläraren Eva Sellén utbildade sig till dansinstruktör och fick Sundsvalls gymnasium att nappa på sin idé: lektioner i dans och yoga för nyanlända tjejer.

En efter en kliver de in i gymnastiksalen. Tonårsflickor från olika länder och med vitt skilda erfarenheter. Eva Séllen slår på musiken och leder de omkring 15 tjejerna genom dansen.

– Nu skakar vi lite rumpa!
De flesta följer hennes rörelser. Först lite avvaktande. Men efter en stund åker jackorna av i takt med att entusiasmen stiger. Att ett par av flickorna föredrar att sitta på en bänk vid ena långväggen och titta på är helt okej, enligt Eva Sellén.
– Huvudsaken är att de kommer hit. Gemenskapen är jätteviktig. Här kan de bara vara utan att bli bedömda, det är deras frizon.

Startade förra hösten

Det var i oktober 2016 som hon började med danslektioner på lektionstid för nyanlända, asylsökande och ensamkommande flickor. En gång i veckan träffas den här gruppen för att dansa tillsammans. De avslutande yogaövningarna och massagen lockar fram många glada miner.

– Ja, det är roligt, säger en flicka lite försiktigt efter lektionen och ler stort. Eva Sellén är pedagog med specialpedagogisk/ musiklärarinriktning på S:t Olofsskolan i Nacksta men har fått tjänstledigt för att jobba med dansprojektet fram till sommaren.

Idén fick Eva, som själv alltid hållit på med dans, efter att ha läst en artikel om Örebro universitets forskning kring dansens positiva effekter på psykisk ohälsa. Studierna är gjorda på flickor som generellt upplever större psykisk ohälsa än pojkar.

– Sundsvall hade tagit emot ett stort antal tonåriga flyktingar. Jag kände att jag vill hjälpa till med deras etablering i samhället genom dans och rörelseglädje. Inte minst de ensamkommande har ofta mycket tuffa erfarenheter i bagaget. Sagt och gjort.

Först i Västernorrland

Eva Sellén gick en utbildning till dansinstruktör med inriktning att använda dans och yoga som en metod att hantera psykisk ohälsa. Därefter lyckades hon sälja in idén om dans på lektionstid till Barn- och utbildningsförvaltningen, som står för hennes lön under projekttiden.

– Det känns otroligt meningsfullt att få göra det här. Konceptet är framtaget av Örebro universitet och används över hela landet. Jag är först i Västernorrland.

Förutom flera grupper med nyanlända tjejer på Sundsvalls gymnasium, Västermalm och Skvadern (Västermalm har fullt och därför är vissa klasser inhyrda här) har hon även lektioner på Sundsvalls gymnasium, Hedbergska, för flickor som går nationella program.
– Där samarbetar jag med elevhälsan, säger Eva Sellén som märkt att danslektionerna inte bara ökar självkänslan och välbefinnandet hos flickorna. De har även gjort att närvaron på andra lektioner ökat.
– Nu håller jag tummarna för att det blir en fortsättning till hösten, säger Eva Sellén.

Dans på Västermalm

TEXT Olof Axelsson | FOTO Therése Ny

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *