Till bibblan i samlad tropp

  • 5 juli 2017 10:51
  • Publicerat av: Fredrik Wall

På Kyrkmons skola har barnen inbokade klassbesök på biblioteket varje vecka. – Det funkar jättebra både för eleverna och för mig, säger Lena Åsberg som guidar i bokdjungeln.

På bilden: Lena Åsberg prickar av boklånen i pärmen för klass 1 A. Närmast kameran Greta Nilsson.

Barnen i 1 A kliver in på biblioteket med böcker under armen och ställer sig vant på led. Lena Åsberg prickar av i sin pärm där varje barn har en sida. Här finns inga datorer så långt ögat kan nå. – Får jag ha den här boken en vecka till? frågar en pojke. Lena nickar. När kön är avklarad går Lena Åsberg runt bland hyllorna. Hon svarar på massor av frågor (”Har du någon papegojbok?”), tipsar om lämplig läsning (”Du borde testa en bok med mer text, det klarar du!”) och – om tiden finns – har lite högläsning. Och så skriver hon upp de nya lånen förstås.

Nästan alla barn går härifrån med en ny bok. Efter en halvtimme ljuder telefonens larm. Nu är dags att släppa in den andra halvan av klassen. Innan Lena Åsberg började på Kyrkmons skola 2014 låg biblioteket mer eller mindre i träda. Böckerna var nedpackade i lådor eller utspridda i klassrummen. Nu är bibblan bemannad varje dag. Och de flesta klasser – på skolan går ungefär 320 barn – kommer hit en gång i veckan enligt ett schema.

Alla är välkomna

Lena Åsberg berättar att en tidigare stressproblematik gjort att hon behöver struktur och ordning på jobbet. – Därför passar det så bra att ha inplanerade grupper större delen av tiden. Men jag har jag öppet för alla barn en stund varje dag också. De flesta besöken görs i halvklass, vilket betyder att lärarna kan ha halvklassundervisning under tiden. Peter Andersson, lärare i femman, kommer förbi och öser beröm över biblioteket.

– Det är fantastiskt att ha ett bemannat bibliotek där barnen blir omhändertagna och lotsade. Det är betydelsefullt både för läsintresset och läsutvecklingen. Eftersom biblioteket är bemannat har skolan fått tillgång till Legimus, en statlig satsning på tal- och punktskriftsböcker för barn med funktionsnedsättning. – Det är väldigt värdefullt. Tidigare var vi tvungna att gå via biblioteket i Kulturmagasinet, säger Peter Andersson.

Text: Olof Axelsson Foto: Therése Ny

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *