Nya filmer i april 2019

  • 9 april 2019 15:51
  • Publicerat av: Maria Granqvist

Vi har äntligen kommit igång med vårt nya system och köpt in massor med nya filmer. Här kommer De filmer vi köpt in nu i april.

Påsken – den religiösa
Vilka är våra största och viktigaste högtider och traditioner? När firar vi dem? Hur gör vi när vi firar påsk och varför? Varifrån kommer högtiderna och traditionerna ifrån ursprungligen? Vilka högtider har religiöst ursprung och vilka traditioner kommer från folktron? Vilka liknande högtider och traditioner finns i världen? Hur har högtiderna och traditionerna förändrats? Målgrupp Grundskola 4-6 och 7-9.

Påsken – i folktron
Vilka är våra största och viktigaste högtider och traditioner? När firar vi dem? Hur gör vi när vi firar och varför? Varifrån kommer högtiderna och traditionerna ifrån ursprungligen? Vilka högtider har religiöst ursprung och vilka traditioner kommer från folktron? Vilka liknande högtider och traditioner finns i världen? Hur har högtiderna och traditionerna förändrats? Målgrupp Grundskola   4-6 och 7-9.

Naturlandskap och kulturlandskap i Sverige
Vad är naturlandskap och kulturlandskap och vad står begreppen för? Var finns de olika landskapstyperna i Sverige? Målgrupp F-3 och 4-6.

Mitt perspektiv: Grupptryck

Mitt Perspektiv är ett läromedel för högstadiet och gymnasiet. Filmserien tar upp näthat, grupptryck, fysiskt våld, homofobi, rasism och sexuella trakasserier. Målgupp 7-9  och gymnasium.

Islam – Tro & Identitet – Inblick i världsreligionerna
Filmserien INblick i världsreligionerna är en filmserie i religion för årskurs 6 och uppåt och bygger på läroplanen för grundskolan Lgr 11. Varje film har ett tema som utgår från syftesbeskrivning och det centrala innehållet inom ämnet religion. Vilka centrala tankegångar finns i våra världsreligioner och hur tar de sig uttryck i heliga rum och platser, heliga skrifter, ritualer, högtider, levnadsregler, ledarroller, symboler, frågor om döden m.m.? Vilken betydelse har religionerna för människors identitet, livsstil och grupptillhörighet? Hur resonerar de olika religionerna kring jämställdhet och könsroller? Målgrupp, Grundskola 4-6, Grundskola 7-9

Islam – Högtider – Inblick i världsreligionerna
Fördomar bekämpas genom kunskap! Syftet bakom filmerna är att vi vill öka kunskapen om våra världsreligioner och därmed minska klyftor mellan oss människor, både inom Sverige och globalt. Filmserien INblick i världsreligionerna är en filmserie i religion för årskurs 6 och uppåt och bygger på läroplanen för grundskolan Lgr 11. Varje film har ett tema som utgår från syftesbeskrivning och det centrala innehållet inom ämnet religion. Målgrupp, Grundskola 4-6, Grundskola 7-9

Islam – Heliga skrifter – Inblick i världsreligionerna
Fördomar bekämpas genom kunskap! Syftet bakom filmerna är att vi vill öka kunskapen om våra världsreligioner och därmed minska klyftor mellan oss människor, både inom Sverige och globalt. Filmserien INblick i världsreligionerna är en filmserie i religion för årskurs 6 och uppåt och bygger på läroplanen för grundskolan Lgr 11. Varje film har ett tema som utgår från syftesbeskrivning och det centrala innehållet inom ämnet religion.Målgrupp, Grundskola 4-6, Grundskola 7-9

10 konstverk berättar
Filmen tar upp flera av konstens tidsperioder och konstnärer. Det går utmärkt att arbeta med i Bild, där eleverna kan utgå från olika konststilar eller konstnärer. Grundskola 4-6, Grundskola 7-9 och gymnasium

Maskinen kroppen
Populära Eva Funck är tillbaka i en serie om kroppen. I serien ”Maskinen Kroppen” går vi till botten med hur tio centrala funktioner i kroppen fungerar – lungor, socker, kiss, skelett, blod, muskler, tarmar, nerver, ögon och hud. Vad är det som händer i kroppen när vi andas eller äter? Målgrupp F-3 och 4-6

Den fula maten – The Ugly Food
Dokumentär, Genom denna film fås inblick i hur synsättet på ätbar mat har ändrats och hur vi blir lurade med ögonen. Estetiskt vacker mat är inte alltid smakrik eller det nyttigaste alternativet.

JORDENS FRAMTID – befolkning och resurser – To the Ends of the Earth
För cirka 200 år sedan påbörjades en utveckling som har påverkat jorden stort. Befolkningen ökade kraftigt i antal i samband med den stora industriella och ekonomiska utvecklingen. Människorna i västvärlden levde betydligt längre med högre levnadsstandard och det krävde mer resurser och gav ett ökat beroende av fossila bränslen. Idag är vi många människor på jorden och vi har ett stort behov av att konsumera saker.

Insekter – anatomi och fortplantning
I filmen får vi lära oss detaljerna kring insekternas anatomi och fortplantning. Vilka kännetecken finns för insekter och vad har de för ekologisk betydelse? Vi går igenom skillnaderna mellan leddjur och ryggradsdjur, insekternas yttre och inre uppbyggnad samt fortplantning.

GDPR Den nya dataskyddsförordningen
Hela ditt liv registreras uppgifter om dig. I skolan, på banken, på jobbet, när du handlar, när du reser, när du går till doktorn, när du tar en försäkring eller lånar böcker på biblioteket. Och många forskare vill sammanställa data om dig. Ditt privata område kan också beröras när uppgifter om dig publiceras på internet. Men vad innebär det och vad behöver jag känna till! Det tar vi reda på i den här filmen! Grundskolan 4-6, 7-9 och gymnasium.

Europas hav
Översiktsfilm över haven i Europa. I dag finns problem i unika naturområden som måste lösas om havet och kusten ska fortsätta vara fina och livskraftiga miljöer. Grundskolan 4-6 och  7-9.

Mikroplaster – Det stora miljöhotet
En petflaska som har flutit tillräckligt länge i havet, bryts ner och blir till mikroplast. Vi tittar närmare på vad mikroplast är och var det kommer ifrån. Grundskola 7-9, Gymnasieskola

Evolutionen – en introduktion

Allt levande kommer från början från encelliga djur. Från det encelliga djuret har allt levande utvecklats i olika riktningar. En del djur har fått skelett, en del päls, andra skinn, varför? Varför ser djur olika ut? Varför kan en del hoppa? Varför kan en del leva i öknen?  
Målgrupp F-3, 4-6

Bondestenåldern – en jordbruksevolution

För ungefär 12 000 år sedan började isen smälta och människor kom till Skandinavien. Det var jägare och de följde sina jaktbyten. De levde alltså inte på samma ställe utan var nomader – ett kringvandrande folk. Men handel och möten med andra folkgrupper skulle innebära en stor förändring. jordbruket skulle komma. Målgrupp F-3, 4-6

Jägar- och samlarstenåldern – Sverige befolkas

För ungefär 12 000 år sedan började istiden gå mot sitt slut. Längs den smältande iskanten kom jägarna. De var i ständig rörelse och följde efter bytesdjuren. Man jagade älg, hare, säl och fiskade.Den här delen av stenåldern kallas för jägar- och samlarstenåldern. Målgrupp F-3, 4-6

 

Spelfilmer

Amatörer
Lafors. Ett litet samhälle som en gång i tiden hade mycket att erbjuda. Nu en småstad bland många andra, med övergivna industrier och desperat behov av nystart. Problemet verkar vara på väg att lösa sig när en tysk lågpriskedja överväger att öppna en butik i samhället. Målgupp 7-9  och gymnasium.

Los Bando
I centrum av berättelsen hittar vi tonåringarna Grim, Aksel, Martin och Thilda. Grim och Aksel har tillsammans bildar bandet ”Los Bando immortale”. De drömmer om en framtid som rockstjärnor. Aksel har i smyg anmält bandet till ”NM i rock”, och de blir antagna att spela på mästerskapet. Grundskola 4-6

Lea, byns drottning
Det är sommar i den trötta lilla orten och tioåriga Lea tycker att tjejerna har förändrats och blivit ganska tråkiga. Hon vill hellre vara med några av killarna som har kojor, flottar och hittar på halvgalna saker. Problemet är bara att inga tjejer får vara med i killarnas gäng. Fast killarna inser att Lea är rätt cool och om hon klarar inträdesprovet kan hon få vara med. Drama 10-12 år, rek från 9 år

Jimmie
Jimmie är en film om flykt i ett slags”tänk om-scenario”, upplevt genom ett barns ögon. När stridsplan förmörkar himlen och det skjuts på gatorna någonstans i Sverige tvingas fyraårige Jimmie och hans pappa fly till ett säkrare land. Resan kommer att sammansvetsa far och son genom vedermödor, men även splittra deras gemensamma dröm. Filmen belyser hur människor som tagit tryggheten för givet tvingas anpassa sig till en ny situation och hur kriser både tar fram goda och sämre sidor hos oss alla. Rek. från åk. 9 – gymnasiet

I kill Giants
Barbara Thorson, en flicka i sina unga tonår, bor tillsammans med sin bror och sin storasyster i mindre kuststad i USA. Övertygad om att demoniska jättar från en annan värld ska attackera deras stad, spenderar hon all vaken tid åt att bygga fällor och tillverka vapen för att orädd bekämpa dem. Insvept i en värld inspirerad av hennes kärlek till fantasyspelet Dungeons & Dragons och basebollspelaren Harry ”The Giant killer” Covelevski är hon den enda personen som står upp mot hotet från jättarna. Grundskola år 7-9.

Gräns
Gräns är en film om att hitta sin plats i världen. Det handlar om att uppleva en identitetskris, att inte veta vem du är eller var du hör hemma.Grundskola år 7-9 och gymnasium

Ballerinan och uppfinnaren

Ballerinan och uppfinnaren är ett fantastiskt animerat äventyr för hela familjen. Om man är lite intresserad av dans och särskilt klassiskt ballet, så blir det särskilt givande, men filmen är ändå klart sevärd för alla åldrar. Det finns likheter med Askungesagan, om den fattiga, goda flickan, som hamnar hos elak, rik mamma med dotter, som tränar för att bli balettdansös. Grundskola F-3 och 4-6.

Revolten
Budapests gator översvämmas av hämndlystna hundar i dramathrillern ”Revolten”. När 13-åriga Lili skiljs från sin hund Hagen blir det början på en våldsam berättelse om förtryck och uppror. Gymnasieskola, Grundskola 7-9.

Miraklet på berget – En magisk vänskap
En gripande film om vänskap, kärlek, uppväxt och inre styrka. Trettonåriga Amelie hatar att vara sjuk. Efter en livshotande astmaattack skickas hon av föräldrarna till en klinik i bergen. Hon blir snabbt uttråkad, men träffar Bart som arbetar på ett lantbruk. Han berättar om en gammal tradition som sägs ha en läkande, magisk kraft. Grundskola 4-6 och  7-9

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *