SETT och MIK

  • 19 maj 2016 10:33
  • Publicerat av: Maria Granqvist

I slutet av april hade jag och några kollegor från kommun förmånen att få åka till Kista på SETT-dagarna. SETT står för ”Scandinavian Educational Technology Transformation” och är Skandinaviens största mässa och konferens inom det moderna och innovativa lärandet. Så skriver mässan om sig själva. Under tre dagar pågår föreläsningar och aktiviteter på Kistamässan.

När du får möjlighet att åka på en sådan här stor konferens där alla föreläsningar är valbara och du inte kan boka något innan och det är så många utställare att du aldrig kan hinna prata och titta på allt gäller det att ha en plan. Det är väl alltid så att om du tänker igenom ditt deltagande i vilken fortbildning som helst och bestämmer dig för vad du vill ha ut av besöket och vad du ska tänka på, så får du ut mer än om du bara deltar på vinst och förlust.

Mitt fokus på denna mässa och konferens var mitt huvudområde MIK, film och media och Programmering. I utställningshallen skulle jag titta på vad som är på gång inom lärplattformar och plattformar för strömmande media.

I det här blogginlägget har jag fokuserat på MIK, Medie- och informationskunnighet.

hebbekälla: http://hebbe.magazin24.se/

När det gäller MIK, fick jag tankar och idéer av Linda Larssons föreläsning om Riktiga mottagare och grymma elever. Linda jobbar på Karlbergsskolan i Köping. Hennes elever har en egen sida tillsammans med lokaltidningen, Hebbe. Där skriver de om sin skolgång, har en diktsida, gör reportage från skolan och kring hur de har lärt elever i en årskurs 2 på en annan skola om programmering mm. Arbetssätten fick mig att tänka på det projekt som pågår här i Sundsvall kring Värdeskapande lärande och alla bra projekt som pågår i vår kommun. Ord som Linda använde sig av i sin föreläsning och som också förekommer ofta i det entrepenöriella och värdeskapande arbetet är ”Det blir viktigt när det är på riktigt”, Riktiga mottagare, synliggöra lärandet, ta vara på elevernas kompetenser, låta eleverna vara med i processen. Det är ord som jag tar med mig som viktiga för motivationen och lärandet i skolan. Jag ser det konkret i vår egen kommun och hör det berättas från andra.

Hon pratade också om två andra begrepp som jag gillar ”Dela kulturen” där vi delar med oss av kunskap utanför klassrummet mellan kollegor och mellan elever och Ämnesövergripande. Jag tror på att knyta ihop flera ämnen och jobba tillsammans mot flera olika ämnens mål samtidigt för att effektivisera och göra lärandet mera motiverande och inte lika tidspressat som det ofta är idag. Dessa tankar tar jag med mig inför höstens arbete med MIK ute på skolorna.

Josef-pratar-300x295 Källa: http://josefsahlin.se/

Den andra föreläsningen kring MIK jag tog del av var med Josef Sahlin, Årstaskolan, som hette ”Om en borrmaskin heter Proffs köp den inte, men egentligen skulle ha hetat: Förfalska för att lära, lär av att förfalska. Josef har tillsammans med sin klass byggt falska webbsidor om Sveriges minsta kommun, Fockenfors, Sveriges minsta stad Borsholm och Sveriges minsta län Östmanland. Googla Svergies minsta län, kommun och stad så dyker de upp.

Eleverna har jobbat hårt för att likna andra kommuners hemsidor och fått sidorna att verka så riktiga som möjligt. I arbetet med detta har de lärt sig massor om källkritik och hur enkelt det är att luras på nätet. Dessa elever kommer garanterat att kunna hitta falska nyheter på satirsidor och främlingsfientliga sidor efter detta. De lärde sig också mycket om sökoptimering och hur algoritmerna i Google fungerar, något som inte är så lätt att komma åt annars.

Men som Josef sa, jag vill inte att alla elever i Sverige ska bygga ”fake”-sidor nu. Men ni får gärna använda er av de sidor eleverna byggt och på det sättet jobba med Källkritik. Något jag också tog med mig var det Josef sa om bedömning. När eleverna fick redovisa något där den fakta de redovisade var påhittad blev de friare i sina presentationer. De behövde inte oroa sig över att de kom ihåg all fakta rätt utan kunde presentera på ett friare sätt och Josef kunde bedöma dem för själva presentationen och inget annat.

Här finns också en hel del att ta till sig om du vill jobba med källkritik i ditt klassrum. Behöver du inspiration och tycker att detta med källkritik är svårt så har vi samlat mycket material kring området MIK på Medienavet där du kan få inspiration och hjälp att komma igång. Du får gärna kontakta mig också om du vill för att bolla idéer eller hitta material kring området.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *