Podden, en armlängd bort!

  • 18 februari 2019 20:56
  • Publicerat av: Karin Westerlund

Nu har vi påbörjat en ny termin och ett nytt år, vårterminen 2019. På Norrbacka fortsätter vi med att försöka utveckla oss själva och vår förmåga att kommunicera med våra elever genom PODD-kommunikation.

 

Under höstterminen 2018 åkte två av våra medarbetare, Kicki och Victoria till Stockholm där de gick en femdagars PODD-utbildning på avancerad nivå med Gayle Porter från Austalien och grundare av PODD. Kursen anordnades av StoCKK, Stockholm Center för Kommunikativt och Kognitivt stöd och ABILIA. Gayle är logoped och har mer än 30-års erfarenhet av att arbeta med elever med komplexa behov av alternativ kommunikation. Väl tillbaka var Kicki och Victoria upprymda och sprängfyllda av tankar, idéer och nyvunnen kunskap.

Deras egna ord efter dessa dagar:


”Med oss hem har vi en fördjupad kunskap om PODD som AKK, möjlighet att utveckla våra elevers rätt att säga vad dom vill, när dom vill och till vem dom vill.

Vi har fördjupat kunskaper om motorisk träning som gynnar användandet av PODD, genom ökad förståelse för rörelser.
Vi har fått lärdom om hur vi kan anpassa verktyget beroende på användandet av syn, hörsel, perception mm.”

Tillsammans med Anki vår förstelärare och som tidigare gått denna utbildning diskuterade Kicki och Victoria hur de skulle delge och förmedla allt de lärt sig till oss andra. Vi lyssnar och tar till oss så mycket vi kan. Med nyvunnen energi fortsätter vi nu att utveckla oss själva och vårt ”poddprat”. Vi vill ju att våra elever skall får de bästa förutsättningarna att utveckla sin förmåga att kommunicera via PODD. Vi hoppas att även du som läser detta ska bli inspirerad till att lära mer…

 

Vår målsättning, steg ett i PODD-prat:

  • Podden alltid med, högst en armlängd bort.
  • Var uppmärksam och bekräfta när eleven initierar till kommunikation = Jag tror att du har något att säga…
  • Börja med att använd de två första sidorna!
  • Uppmärksamma när eleven bekräftar och/eller avvisar (Ja och Nej) = Du säger: – Ja, du vill… eller du säger: – Nej, du gillar inte…

 

Syftet för användning av AKK och PODD

  • Personer ska kunna kommunicera så begripligt, specifikt, effektivt och självständigt som möjligt för att förstå andra och själv bli förstådd.
  • Att öka delaktigheten för att effektivare kunna delta i socialt samspel.
  • Tänk på: Vad behöver personen kunna säga? När? Till vem? Och hur?
  • Alltid möjlighet till kommunikation!

Avslutningsvis citerar vi Kicki och Victoria igen:

”Våra elever har rätt till sina egna, självständigt valda ord, trots att de är beroende av en kommunikationspartner.”

Något vi alla som arbetar på Norrbackaskolan instämmer med, en mänsklig rättighet!

Eller hur! 

 

Liggande dans. Nu vrider vi lite på handen, sen armen…

Alla hjärtans dag! Vi har hittat något nedgrävt i snön…

Skynda dig. Jag vill smaka…

Hjälp mig…

Titta, vi har gjort ljuslyktor..

Min tur… Din tur… Titta, känna uppleva låtsassnö.

 

Lyssna, din tur, spela…

 

Titta. Välja färg… blåsa bubblor… 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *