Programmering fortbildning

Varför ska vi jobba med programmering i skolan?

Våra läroplaner för förskola, grundskola och gymnasium innehåller alla att vi, våra barn och elever ska bli digitalt kompetenta. En del av att vara digitalt kompetent innebär att kunna förstå hur digitaliseringen påverkar individen och samhället. När i stort sett allt runt omkring oss innehåller mjukvara och kod innebär det att vi och våra elever bl.a. måste förstå hur programmering går till, vad som är programmerat runt omkring oss  och vad man kan göra med programmering. För vi lever alla i dag i en mer eller mindre digital värld. De flesta av oss har en smart mobiltelefon, kanske en dator eller en Ipad och i dem är det ju självklart att det finns kod. Men  även i maskiner vi inte riktigt tänker på finns det kod i din diskmaskin och tvättmaskin, i din nya bil, på affären när du använder självscanningen etc. etc.

För våra elever är det viktigt att de ser att de kan vara med och utveckla denna världen, att det är människor som ligger bakom alla uppfinningar och utvecklingar och att de kan lära sig detta och vara med och påverka.Det är helt enkelt en del av allmänbildningen för att kunna förstå hur det samhälle vi lever i fungerar. 

Linda Manilla, som jobbar som forskare inom datavetenskapens didaktik vid Åbo Akademi i Finland samt vid Linköpings universitet, är en förgrundsfigur när det gäller programmering i skolan både i Sverige och Finland. I dessa tre korta Youtube-klipp kan du få en bild kring varför vi ska jobba med programmering i våra förskolor och skolor.

Del 2 Varför programmering med Linda Mannilla

Del 3 Varför programmering med Linda Mannila