Granskning av hot och våld mot anställda och förtroendevalda
KPMG har fått i uppdrag av Sundsvalls kommuns revisorer att granska kring kommunens systematiska arbete gällande hot och våld mot anställda och förtroendevalda. Uppdraget ingår i revisionsplanen för år 2022.
Syfte och granskningsfrågor
Syftet med granskningen var att granska om kommunstyrelsen och nämnderna bedriver ett tillräckligt arbete med att förebygga, förhindra och hantera hot och våld mot anställda och förtroendevalda. I granskningen besvaras följande frågeställningar:
- Finns ett upprättat och fungerande förebyggande arbete för att förhindra hot och våld samt påverkan? Till exempel löpande utbildningsinsatser, introduktionsmaterial till tjänstepersoner och förtroendevalda, övningar och träning av situationer kring hot och våld.
- Finns det en tydligt upparbetad process kring hot och våld med tillhörande styrande dokument och hur säkerställs en tillräcklig kunskap?
- Vilken beredskap finns för att hantera situationer om kommunens anställda eller förtroendevalda utsätts för hot, våld eller påverkan?
- Vilka insatser görs när anställda eller förtroendevalda utsätts för hot, våld eller påverkan och vilket stöd finns att tillgå för de som blir utsatta?
- Hur rapporteras förekomst av hot och våld?
- Sker det någon kartläggning gällande omfattningen av hot och våld i de olika verksamheterna och för förtroendevalda?
Granskningen skedde på en övergripande nivå i kommunen och avser kommunstyrelsen och samtliga nämnder.
Bedömning
Vår sammanfattande bedömning utifrån granskningens syfte är att kommunstyrelsen och nämnderna till betydande del bedriver ett systematiskt arbete gällande att hantera hot och våld för de anställda. Gällande hot och våld saknas dock en implementerad riktlinje i kommunen.
Det finns en komplexitet med vad som är kommunens och partiernas ansvar gällande förtroendevaldas arbetsmiljö. De förtroendevalda omfattas inte av arbetsmiljölagen och som ledamot av nämnd eller styrelse är den förtroendevalde arbetsmiljöansvarig. Sett ur detta perspektiv är vår sammanfattande bedömning utifrån granskningens syfte att kommunen bedriver ett aktivt arbete genom riskbedömningar, vidtar förebyggande åtgärder och vidtar åtgärder när det skett händelse avseende hot och våld mot de förtroendevalda.
Det finns inte heller några särskilda riktlinjer och rutiner för förtroendevalda. Vi bedömer att informationen till de förtroendevalda behöver tydliggöras om vilket stöd som finns att få när det gäller hot och våld samt att tillbud kan anmälas i verktyget Stella.
Vi bedömer att kommunen bör utforma arbetssätt och rutiner för arbetet med hot och våld utanför kontorstid.
Vi bedömer att det finns ett kommunövergripande systematiskt arbetssätt som tillämpas i kommunstyrelsen och i nämnderna med en upparbetad process och utbildningar. I det systematiska arbetsmiljöårshjulet (SAM-årshjulet) ingår att göra riskbedömningar gällande hot och våld. I medarbetarundersökningen följs frågor om hot och våld upp, vilket vi ser som positivt.
Det systematiska arbetet gällande handlingsplaner avseende hot och våld finns i alla nämnder förutom för kommunstyrelsen, stadsbyggnadsnämnden och överförmyndarnämnden.
Handlingsplanen för vård- och omsorgsnämnden avser den föregående organisationen och behöver därför uppdateras. Vidare bedömer vi att det finns det ett behov av systematiskt arbete med larm och larmrutiner inom vård- och omsorgsnämndens verksamhetsområden samt in- och utrymningslarm inom barn- och utbildningsnämnden.
Vi bedömer att överförmyndarnämnden, kommunstyrelsen och samhällsbyggnadsnämnden behöver uppdatera sitt systematiska arbeta gällande hot och våld och utarbeta skriftliga rutiner samt överförmyndarnämnden registrerar händelser i verktyget Stella.
Rekommendationer
Utifrån vår bedömning och slutsats rekommenderar vi kommunstyrelsen och nämnder:
- tillse att riktlinjer för hot och våld finns implementerad i hela kommunorganisationen.
- tillse att arbetsgivaransvaret för de förtroendevalda framgår av kommunövergripande styrande dokument.
- säkerställa att samtliga anställda genomgår utbildning steg 1 gällande hot och våld.
- säkerställa att det för alla nyanställda inom samtliga verksamheter ingår i introduktionen en genomgång av gällande rutiner avseende hot och våld.
- tillse att det finns rutiner och arbetssätt utanför kontorstid.
Vi rekommenderar även att
- kommunstyrelsen, stadsbyggnadsnämnden, vård- och omsorgsnämnden och överförmyndarnämnden tillser att det finns en nämndsövergripande handlingsplan gällande hot och våld.
- vård- och omsorgsnämnden säkerställer att larmbehov kartläggs samt införs.
- barn- och utbildningsnämnden säkerställer att det finns system för larm vid behov av in- och utrymning.
Texten här ovanför är en sammanfattning
Om du vill kan du beställa hela dokumentet här: Beställ dokument Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Då måste du ange diarienummer: KS-2022-00755-7.
Ange hur du vill ha dokumentet:
- som pdf via e-post. Det är kostnadsfritt men tyvärr kan vi inte skicka den som tillgänglighetsanpassad pdf.
- utskriven och skickad med vanlig post. Om det är fler än 50 sidor tillkommer en avgift på minst 100 kronor, enligt beslut i kommunfullmäktige 2016.